Veelgestelde vragen

Betaal ik via Budger evenveel als bij de provider?

Budger heeft veel exclusieve aanbiedingen die niet via de provider zelf te bestellen zijn. Je kan via Budger extra voordeel verwachten zoals een eenmalige cash-back, enkele maanden gratis abonnement of een welkomstcadeau. Alle overige abonnementen zijn standaard nooit duurder dan bij de provider zelf.

Is overstappen via Budger naar een andere provider gratis?

Ja, dat is gratis! Controleer wel of je huidige contract binnenkort afloopt om extra kosten te voorkomen.

Hoe zeg ik mijn huidige provider op?

Budger biedt een gratis overstapservice wanneer je overstapt tussen KPN, Telfort, XS4ALL, UPC, Ziggo, Tele2 of Online. Stap je over van een andere aanbieder, dan dien je zelf je contract op te zeggen. Download hier een opzegbrief.

Is het mogelijk mijn bestelling te annuleren of te wijzigen?

Ja, dat is geen probleem. Je kunt je bestelling tot 7 dagen na de aanvraag gratis en zonder reden annuleren.

Hoe werkt de postcodecheck?

Om te kunnen checken welke abonnementen er beschikbaar zijn op jouw aders, kan je een postcodecheck uitvoeren op basis van je postcode en huisnummer. Zo weet je zeker dat het pakket van je keuze ook daadwerkelijk verkrijgbaar is.

Zodra je je gegevens invult, controleren wij bij alle netwerken en aanbieders welke abonnementen er beschikbaar zijn. Dit kan enkele seconden duren. Vervolgens worden automatisch alle te bestellen producten getoond.

Uiteraard respecteren we je privacy en slaan we de gegevens die je in de check invult dan ook niet op.

Wat is het verschil tussen ADSL, kabel en glasvezel?

Internet via ADSL

Via ADSL is een internetsnelheid van 24 Mb per seconde mogelijk. De snelheid van ADSL is gemiddeld de helft minder dan wat wordt beloofd. Dat komt onder andere doordat de snelheid bij ADSL afneemt naarmate je verder van de wijkcentrale woont. Voor internet via ADSL kan je beter niet kiezen wanneer je maar dan 2 kilometer van je wijkcentrale woont. Hoe dichter je bij de wijkcentrale woont, hoe sneller je verbinding zal zijn.

De technische opvolger van ADSL, genaamd VDSL, biedt een internetsnelheid tot 60 Mb per seconde.

Internet via de kabel

Kabelaanbieders komen over het algemeen veel dichter in de buurt van de beloofde internetsnelheid, ook kunnen deze providers abonnementen leveren met veel hogere snelheden.

Let op: kabelaanbieders zijn van oudsher analoge televisie-aanbieders. Televisie is dan ook een basisdienst die je verplicht moet afnemen.

Internet via glasvezel

Glasvezel is op steeds meer plaatsen beschikbaar. Wil je sneller internetten dan via de kabel of ADSL, dan kan je kijken of internet via glasvezel beschikbaar is op je adres. Glasvezel kan tot 500 Mb per seconde leveren en bij glasvezel is de uploadsnelheid even snel als de downloadsnelheid. Ideaal dus voor als je regelmatig snel grote bestanden wilt down- of uploaden.

Welke internetsnelheid past het beste bij mij? Om de juiste keuze te maken wat betreft de internetsnelheid is het slim om even na te gaan wat je met het internetten wilt doen.

Beperkt internet gebruik

Maak je beperk gebruik van het internet, dan kunt je het beste kiezen voor het internet via ADSL. De internetsnelheden die een ADSL-aanbieder bereikt zijn prima als je het internet gebruikt voor het lezen van je e-mail en om beperkt te surfen.

Intensief internet gebruik

Maak je intensief gebruik van het internet of maken meerdere mensen in het huishouden tegelijk gebruik van het internet, download je vaak zware bestanden en/of gebruikt je het internet voor om online te gamen? Kies dan voor sneller internet via de kabel of glasvezel (mits deze op je huisadres beschikbaar is). Glasvezel biedt de hoogste internetsnelheid, waarbij de upload- en downloadsnelheid even hoog zijn. Bij andere soorten aansluitingen liggen de uploadsnelheden veel lager dan de downloadsnelheden.

Met welke kosten met ik rekening houden bij een internet abonnement?

Eenmalige kosten

Deze kosten brengt de internetaanbieder eenmalig in rekening voor het activeren van het abonnement. Je kunt denken aan de aansluitkosten van de verbinding, de eenmalige kosten voor een modem, eventuele installatiekosten en de verzendkosten.

Maandelijkse kosten

Dit zijn de abonnementskosten die je maandelijks betaalt aan de internetprovider.

Optionele kosten

Deze kosten zijn voor de extra diensten waarvan je gebruik maakt naast het standaard abonnement. Sommige providers vragen voor een anti-virus- of anti-spamfilter een kleine maandelijkse bijdrage.

Kan digitale televisie op iedere tv worden aangesloten?

Om digitale televisie te ontvangen is het noodzakelijk dat uw televisie is uitgerust met een SCART-aansluiting. Tegenwoordig is deze op iedere televisie aanwezig. Meer informatie over het aansluiten van digitale televisie vind u bij de gebruiksaanwijzing welke bij de decoder wordt geleverd. Kies je liever om digitale televisie aan te sluiten door een deskundige, dan kan je ervoor kiezen om alles door een monteur te laten installeren.

Welke zenders ontvang ik met digitale televisie?

Naast de standaard zenders die je al ontvangt, kunt u met Digitale televisie extra zender ontvangen. Let wel, de verschillende aanbieders hebben uitgebreidere pakketten dan andere aanbieders. Ook verschilt het aantal zenders per aanbieder. Wil je weten welke pakketten door de verschillende providers worden aangeboden klik dan bij desbetreffende aanbieder op het zenderoverzicht.

Kunnen bepaalde zenders worden geblokkeerd?

Alle digitale ontvangers zijn voorzien van een kinderslot. Met deze functie kan je gemakkelijk met een wachtwoord of pincode de zenders naar keuze beveiligen.

Kan ik meerdere televisies aansluiten op de digitale ontvanger?

Per decoder of ontvanger is het mogelijk één televisietoestel aan te sluiten. Elke televisie uitgerust met een SCART-aansluiting is hiervoor geschikt.

Hoe lang duurt het voordat ik digitale televisie in huis heb?

De levertijd van digitale televisie verschilt per aanbieder. Op Budger.nl kan je een Postcodecheck doen, waarna je een overzicht krijgt van de beschikbare abonnementen die aan je criteria voldoen.

Ik wil de installatie laten doen door een monteur, hoe werkt dat?

In vrijwel alle gevallen kan je ervoor kiezen om de installatie van je aanbieding te laten doen door een monteur. De monteur komt dan bij je thuis om het pakket aan te sluiten en te installeren. Vaak zijn hier extra kosten aan verbonden.

Wanneer je de bestelling doorloopt kan je aangeven of je van een monteur gebruik wilt maken. Je ziet dan ook welke kosten hieraan verbonden zijn.

Afspraak maken met de monteur

Wanneer je je pakket bestelt ontvangt je een brief van je nieuw provider met een bevestiging van de aansluitingsdatum. Heb je gekozen om de installatie te laten doen door een monteur dan zal deze voor de geplande aansluitingsdatum (telefonisch) contact met je opnemen voor een afspraak.

Blijf op de hoogste van de laatste bespaartips! Volg Budger: