Sim only abonnement: de belangrijkste informatie

Wat is een sim only abonnement?

Een sim only abonnement is een voordelig mobiel abonnement zonder mobiele telefoon. Omdat je je toestel niet hoeft af te betalen, zijn de maandlasten een stuk lager. Je krijgt van je provider alleen een simkaart opgestuurd. Je kan vaak zelf kiezen hoeveel belminuten, sms’jes en MB’s je per maand wilt. Ook de contractduur kan je zelf bepalen – hou er rekening mee dat hoe langer je contract loopt, hoe goedkoper je sim only zal zijn.

Waarom zijn sim only abonnementen zo goedkoop?

In Nederland krijg je, als je voor een normaal mobiel abonnement in combinatie met een telefoon of smartphone kiest, vaak veel korting op je gekozen telefoon. Aanbieders bieden de telefoon zelfs vaak gratis aan vanaf een bepaald maandelijks bedrag. Alhoewel de telefoon gratis lijkt, zijn de kosten hiervan verrekend in de maandprijs van het abonnement. Hierdoor zijn de maandprijzen van een normaal abonnement altijd een stuk hoger dan de maandkosten voor een Sim Only abonnement.

Voor Sim Only aanbiedingen geldt dat er geen kosten voor een telefoon hoeven te worden berekend en ben je dus veel minder geld per maand kwijt aan het abonnement. Sim Only abonnementen worden hierdoor al aangeboden vanaf een paar euro per maand!

Is een los toestel met sim only goedkoper dan een normaal abonnement?

Dat is niet altijd het geval. Het verschilt erg per abonnement en natuurlijk je persoonlijke behoefte aan belminuten, sms’jes en MB’s. Vind je het fijner om een toestel los aan te schaffen om daarmee lage maandlasten te hebben, dan is het een betere optie – dit hoeft niet altijd voordeliger te zijn dan een regulier abonnement waarbij je het toestel gratis ontvangt.

Welke simkaart moet ik kiezen bij mijn sim only abonnement?

Welke simkaart je bij je abonnement moet bestellen, is afhankelijk van je toestel. De meeste moderne smartphones vereisen een micro-simkaart. Oudere telefoons maken vaak nog gebruik van een standaard simkaart. Ook bestaat er nog de nano-simkaart, welke bijvoorbeeld gebruikt wordt in de iPhone 5. Om te checken welke simkaart voor jouw toestel van toepassing is, check je de specificaties.

Om je simkaart te plaatsen, verwijder je de achterklep van je smartphone. Vaak vind je dan een inkeping waar je simkaart precies in past. Sommige telefoons, zoals de iPhone, hebben geen verwijderbare achterkant. Je brengt je simkaart dan in in een speciaal compartiment.

Wil je een nieuwe simkaart aanvragen omdat je bijvoorbeeld een nieuwe telefoon hebt gekocht, dan volstaat een telefoontje naar je provider vaak. Ook kan je langsgaan in de winkel van jouw provider – je simkaart wordt dan vervangen, of bijgeknipt om in je nieuwe toestel te passen. Bijknippen is eenvoudig wanneer je van een standaard simkaart een micro-simkaart wilt maken. Bijknippen naar een nano-simkaart is lastiger, omdat deze ook dunner is dan een micro-sim.

Sim only simkaart activeren

Wanneer je je nieuwe simkaart van je sim only abonnement hebt ontvangen, dien je deze te activeren. Hoe dit precies in zijn werk gaat, verschilt per provider. Je ontvangt instructies van je (nieuwe) provider. Het zijn altijd eenvoudige procedures – vaak volstaat het wanneer je je nieuwe simkaart in je toestel plaatst op de dag dat je nieuwe sim only abonnement ingaat. De dag voordat je nieuwe abonnement ingaat, ontvang je een sms’je van je provider om je hier aan te helpen herinneren.

Opzegtermijn sim only

Wat je opzegtermijn van je sim only abonnement is, is afhankelijk van je provider. Sommige providers bieden sim only abonnementen met een looptijd van één maand – dit is automatisch ook je opzegtermijn. Bij abonnementen van 1- of 2 jaar geldt een opzegtermijn van één maand. Bij zakelijke sim only abonnementen geldt een opzegtermijn van drie maanden.

Blijf op de hoogste van de laatste bespaartips! Volg Budger: