Moet ik mijn smartphone verzekeren?

Heb je een nieuwe smartphone gekocht, dan ben je hier natuurlijk zuinig op. Een krasje of een barst in je touchscreen is wel het laatste waar je aan wilt denken. Toch komt schade aan smartphones veel voor. Je kan je hier voor verzekeren maar of dat verstandig is, is nog maar de vraag.

Weet je van jezelf dat je klunzig met je toestel omgaat, dan is een verzekering geen overbodige luxe. Gebruik je echter een hoesje en zorg je er voor dat je smartphone niet snel zal vallen, dan is de kans op schade niet groot. Een verzekering van 10 tot 15 euro per maand is dan al snel zonde van je geld.

Laat je niet gek maken

Veel verkopers in de winkel zullen je een verzekering proberen te verkopen. Ook in online shop zie je steeds meer verzekeringen terugkomen. Vecht echter tegen de impuls om je dure telefoon in een impuls te verzekeren tegen schade of diefstal.

Premie

Gemiddeld ligt de premie tussen de 4 en 20 (!) euro per maand. Met de duurste verzekering ben je weliswaar voor het meeste verzekerd, maar ben je in twee jaar tijd wel 480 euro kwijt. Voor dat geld koop je ook een nieuw toptoestel. Blijkt achteraf dat je niet hebt hoeven declareren, dan is dat ontzettend zonde. Wil je toch een verzekering afsluiten, check dan van te voren goed wat er wel en wat er niet wordt verzekerd. Vanzelfsprekend willen de verzekeraars zo min mogelijk uitkeren.

Wanneer keert een verzekeraar wél uit?

  • Diefstal met braakschade: diefstal wordt alleen vergoed als er sprake is van braakschade. Pikt iemand je telefoon uit je broekzak in de kroeg, dan keert de verzekeraar niet uit.
  • Overval: is er geweld gebruikt om je telefoon afhandig te maken, dan keert de verzekeraar uit. Dit moet echter worden bewezen met bijvoorbeeld een aangifte bij de politie.
  • Schade: dit wordt alleen vergoedt als de schade niet je eigen schuld is. Lastig te bewijzen, dus uitkeren zal een verzekeraar niet snel doen.
  • Oneigenlijk gebruik: gaat iemand aan de haal met je smartphone en belt hij of zij er vervolgens mee, dan krijg je deze kosten terug van de verzekeraar. De verzekeraar verplicht je wel je simkaart binnen 24 uur te laten blokkeren.

Wees niet dubbel verzekerd!

Wordt je telefoon uit je woning gestolen, dan valt dit onder je inboedelverzekering. Gebeurt er op vakantie iets met je smartphone, dan dekt je reisverzekering dit. Heb je problemen met de hardware? Dan is de kans zelfs groot dat het onder de garantie valt. Op bijna alle smartphones heb je 2 jaar garantie (niet op iPhones: Apple geeft slechts 1 jaar garantie).

Eigen risico

Veel verzekeraars hanteren ook een eigen risico. Dit is het bedrag dat je sowieso moet betalen in het geval van schade of diefstal. Dit bedrag kan variëren tussen de 0 en 250 euro! Check altijd de hoogte van het eigen risico in de polis om verrassingen te voorkomen.

Blijf op de hoogste van de laatste bespaartips! Volg Budger: