08/10/14 Consumentenbond wil einde ‘gratis smartphone’

Volgens de Consumentenbond moeten providers en telecomdealers stoppen met reclames waarin wordt geadverteerd met een 'gratis smartphone' waarvoor met een abonnement toch wordt betaald.

Omtrent de kwestie heeft de Consumentenbond de Autoriteit Financiële Markt (AFM) gevraagd om "handhavend op te treden". De AFM geeft aan hier al langer over in gesprek te zijn met de telecommarkt.

Het is in Nederland gebruikelijk dat er toestellen bij abonnementen zonder bijbetaling worden aangeboden, maar de kosten voor het toestel zitten dan verwerkt in het abonnement. Dat is niet vreemd – een iPhone 6 van zo'n 700 euro kan simpelweg niet 'gratis' worden weggegeven. Toch vinden de Reclame Code Commissie en de Hoge Raad dat dit in strijd is met de wet.

De aanbieders zouden bij de aanbieding de prijs van de smartphone moeten vermelden. Dat gebeurt in de praktijk echter niet. KPN heeft laten weten naar aanleiding van de uitspraak van de Hoge Raad in gesprek te zijn gegaan met de AFM, maar volgens de provider is de wetgeving complex. Wel worden bij KPN-merken Telfort en Hi inmiddels de adviesprijzen van de smartphones getoond. Dit zal bij KPN ook doorgevoerd worden.

Ook Vodafone en T-Mobile zijn in gesprek gegaan met de toezichthouder. De providers willen alle consequenties overzien en aan de hand daarvan handelen. T-Mobile stelt daarbij dat het al niet met 'gratis smartphones' adverteert, maar met maandbedragen voor abonnementen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogste van de laatste bespaartips! Volg Budger: