04/12/13 iPhone 5C: flop of toch een slimme zet?

Hoewel er veel berichten de rondte doen dat de kleurrijke iPhone 5C bar slecht verkoopt en Apple de productie terug heeft moeten schroeven, is de iPhone 5C misschien wel exact wat Apple nodig had.

De iPhone 5C snoept stiekem het indrukwekkende marktaandeel van Android af in enkele grote markten. Dat doet het terwijl het de hoge marges die Apple weet te verdienen op haar smartphones in stand weet te houden.

Uit marktonderzoek van Kantar blijkt dat de iPhone 5S in het Verenigd Koninkrijk 75% van de verkopen voor haar rekening neemt, en de 5C 25%. Niet heel verrassend, want het topmodel is slechts 100 euro duurder dan de 5C. Het wordt pas interessant wanneer je kijkt naar de personen die de 5C aanschaffen.

Het blijkt dat maar liefst 50% van alle consumenten met een 5C zijn overgestapt van Android (voornamelijk Samsung en LG) naar Apple's platform. Bij de 5S is dat slechts 20%: het leeuwendeel van consumenten met en 5S had hiervoor dus al een iPhone.

Hiermee wint Apple dus weer een stukje terrein van de concurrenten, en breidt het haar klantenbestand verder uit. De iPhone 5C is achteraf gezien dus helemaal geen gekke zet geweest van de Amerikanen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogste van de laatste bespaartips! Volg Budger: