18/12/13 ‘Smartphoneverzekering vaak overbodig’

Veel Nederlanders sluiten bij het aanschaffen van een nieuwe smartphone vaak een speciale verzekering af, maar zijn vervolgens dubbel verzekerd. De telefoon wordt vaak al gedekt door inboedel-, kostbaarheden- of reisverzekeringen.

Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

(Web)winkels adviseren vaak een aparte verzekering af te sluiten. Deze zijn dus vaak overbodig, en de premie hiervoor is hoog: heb je een telefoon van 500 euro, dan betaal je hier zo'n 100 euro premie per jaar voor. Daar komt vaak een eigen risico van 25 of 50 euro boven, en wordt er erg vaak niet uitgekeerd.

Zeker in het geval van schade of diefstal zijn de verzekeraars terughoudend in betalen. De voorwaarden van de verzekeringen zijn behoorlijk rekbaar. Ook het TROS-programma Radar besteedde hier al eerder aandacht aan.

De Consumentenbond heeft 22 verschillende toestelverzekeringen vergeleken. Slechts negen hiervan kregen een zes of hoger. Het advies van Budger: check de polissen van je huidige verzekeringen om te checken waar je telefoon al onder valt. Hou er ook rekening mee dat de meeste toestelfabrikanten twee jaar garantie geven (op Apple na, deze geeft één jaar).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogste van de laatste bespaartips! Volg Budger: