24/06/16 Telefoons niet langer “gratis” bij een abonnement

“Gratis iPhone 6S, in combinatie met een abonnement van …” Dit zal je vanaf nu helaas niet meer tegenkomen. De term “gratis” mag niet langer worden gebruikt bij een telefoon in combinatie met een abonnement. In feite is dat ook terecht, want je krijgt de telefoon natuurlijk nooit gratis. Een smartphone is een kostbaar product. Een beetje smartphone kost al gauw een paar honderd euro en voor de nieuwste iPhone of Samsung Galaxy betaal je met gemak € 700,- of meer. Deze aanschafprijs is voor veel mensen een drempel om hem te kopen en daar is destijds iets op bedacht.

Wat nou als je de telefoon niet vooraf hoeft te betalen, maar verspreid betaalt over de periode van je abonnement. De meeste mensen kiezen toch voor een abonnement van 24 maanden en zo kan je de kosten beperkt houden en de drempel verlagen. Dit principe werkte lange tijd fantastisch, totdat er ineens gezegd werd dat je de telefoon gratis zou krijgen in combinatie met een abonnement.

Gratis telefoon wordt omgezet naar een lening

Doordat je de telefoon in principe koopt op afbetaling, is het ook de bedoeling dat dit boven een bepaald bedrag geregistreerd wordt als lening. Zo gelden de regels voor andere producten die je op afbetaling koopt immers ook. Bij smartphones tot € 250,- verandert er niets. Je kunt gewoon je abonnement afsluiten, hoeft geen extra loongegevens door te geven. Zodra de kosten van het toestel hoger worden verandert er echter wel wat. Zo kan je kiezen om het restant (of het volledige bedrag) in een keer te betalen of verspreid te betalen. Als je kiest voor het laatste dan zal dit betekenen dat het bedrag wordt geregistreerd bij de BKR en dat je moet aantonen dat je de lasten van dit abonnement kunt dragen. Zo zal de provider of winkel waar je op dat moment bent dus moeten gaan vragen om je loongegevens en zal er een controle worden uitgevoerd. Eigenlijk hetzelfde als wanneer je een lening bij de bank afsluit.

Waarom wordt deze wetswijziging ingevoerd?

Natuurlijk zorgt deze wetswijziging voor een hoop administratieve rompslomp. Providers zitten hier dan ook helemaal niet te wachten op deze wijziging. Toch is het doorgevoerd. De reden hierachter is om schulden bij consumenten terug te dringen. Er werd te eenvoudig een abonnement afgesloten en mensen liepen vaak met meerdere telefoons en abonnementen naar buiten terwijl ze eigenlijk niet in staat waren om de kosten hiervan te betalen. Doordat er te weinig controle was op wie wat kon betalen ontstond er een probleemsituatie. Doordat dit nu aan banden is gelegd hoopt men dat de schulden hierdoor omlaag gaan.

Meer informatie

Voor meer informatie over dit onderwerp kan je de whitepaper lezen van Telefoonabonnement.nl. Zij zijn dieper ingegaan op dit onderwerp en hebben er een uitgebreid onderzoek over geschreven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogste van de laatste bespaartips! Volg Budger: